תקופת הקורונה והשפעותיה – טיפים לחיזוק המערכת החיסונית

שבוע טוב אנשים יקרים
אנו נמצאים בימים של חוסר וודאות ואי שקט. מספר החולים עולה בקצב אקספוננציאלי (הכפלה כל כמה ימים), המסגרות השונות נסגרות, הבורסה קורסת, אנשים מפוטרים ואחרים נשלחים לחופשה ללא תשלום או לבידוד. וכפועל יוצא כלל ההתנהגויות הבסיסיות שלנו כבני אדם משתנות. לכן בחרנו להזכיר את האחריות האישית שלנו לחוסן הגוף שלנו בפני הנגיף – ככל שנחזק את עצמנו, נעבור את המחלה באופן קל יותר ונצטרף לבני האדם המחוסנים (באופן טבעי).

מה היא אותה מערכת חיסונית?
"מערכת החיסון היא מכלול מורכב של איבריםתאים ומולקולות שתפקידה להגן על הגוף מפני פלישה של מיקרואורגניזמים פתוגניים, כגון חיידקיםנגיפיםפטריות וטפילים שונים, וכן מפני רעלנים והתפתחות סרטן. בין מרכיביה השונים של מערכת החיסון קיימים יחסי גומלין ענפים, המאפשרים להם לפעול באופן מסונכרן ומתואם נגד פולשים זרים שמהם נשקפת סכנה לגוף. למעשה, מערכת החיסון פועלת כל הזמן[1], אך אנו נותנים דעתינו עליה בדרך כלל רק בעת "כישלון" שלה." (מתוך ויקיפדיה).

כאמור, הגוף שלנו מתמודד באופן בלתי פוסק עם זיהומים. וירוסים, חיידקים, פטריות פתגוניות ועוד. מרגע הלידה, המערכת מתחילה להבשיל ולהתמודד עם גורמים שונים.
כיצד נוכל לחזק את המערכת החשובה הזאת?

מזון

מזון נקי מרעלים, הורמונים: – ככל שהמזון שלנו יהיה נקי יותר, הגוף יהיה פנוי לחזק את עצמו, במקום פינוי רעלים ויהיו לו מרכיבי התזונה הנחוצים לכך.
מזון מלא – צריכה של כל הגורמים התזונתיים מהם הגוף נבנה – ויטמינים, מינרלים, פחמימות, חלבונים ושומנים. ככל שנקפיד על איכות גבוהה יותר נאפשר לגוף לבנות ולתחזק את עצמו טוב יותר.

פירות וירקות מספקים לנו טווח רחב מאוד של ויטמינים וגורמים תזונתיים אחרים. כלל אצבע הוא להקפיד על כמה שיותר צבעים. לירקות לא מבושלים מלוא הפוטנציאל. סלט כארוחה מזין ומהנה 🙂
לשיפור תחושת השובע ניתן להוסיף טחינא מלאה.

פירות, הם לא קינוח! הם ארוחה. ארוחת בוקר של פרי מסוג אחד – למשל מלון, אבטיח, תפוחים – מטעין את הגוף באנרגיות מצוינות, מים, סיבים תזונתיים שמנקים את המערכת ועוד.

ארוחת בייניים – במקום חטיפים.

בכל מקרה מומלץ מאוד שלא לאכול פירות לאחר ארוחה היות שהפרי תוסס בעודו ממתינים בכיבה לתורו.

אגוזים וזרעים אחרים – סומסום, ציה ועוד – נותנים מענה לצורך שלנו ברכיבי שומנים מהם נבנים תאי הגוף ובפרט ההורמונים (מתוך ויקיפדיה: ההורמונים נחלקים לשתי קבוצות. הורמונים סטרואידים שמורכבים מכולסטרול (כמו טסטוסטרון ואסטרוגן) והורמונים לא סטרואידים שמורכבים מחומצות אמינו). הכולסטרול הוא סוג של שומן, וחומצו האמינו הן מרכיבי החלבונים. נקפיד על צריכה של אגוזים שנשמרו בטמפרטורה קרירה, לא קלויים או מומלחים.

דגנים מלאים וקטניות מהווה תזונה מעולה, המספקים אנרגיה, פחמימות, חלבונים, סיבים תזונתיים.

נבטים שהם בעצם צמחים צעירים ביותר, המספקים לנו גורמי תזונה נקיים ובריכוז גבוהה.

סקרנות, חדשנות – להגדיל את המגוון של מה שאנחנו אוכלים. להסתקרן, לגלות טעמים. מה זה עושה לגוף שלנו, למיקוד המחשבה, לרגשות.

לסיכום: כמו שאת הבית שלנו נקפיד לבנות מחומרי הבנייה הטובים ביותר שעומדים לרשותנו, נקפיד לאכול את הטוב ביותר שנוכל לרכוש. הגוף שלנו נבנה מהמזון.
גורמים נוספים

נציין כעת גורמים נוספים, המשפיעים על היכולת של הגוף להפיק את המיטב:

שינה איכותית – מאפשרת את תהליכי חילוף החומרים: ספיגה של מה שאכלנו, ופליטה של פסולת ורעלים, סיבים לא מסיסים וחומרים שלא עוקלו. משך השינה האידאלי משתנה מאדם לאדם – בסביבות 6-8 שעות. אפשרו לעצמכם יקיצה טבעית, כשאפשר. זה מבטיח התעוררות בסיום מחזור השינה.
סיימו את הארוחה האחרונה בערב כשלוש שעות לפני השינה ובכך אפשרו לשינה להיות איכותית יותר.
גם בבוקר תנו למערכת זה להתנקות. שתייה של מים ומיצי ירקות (ללא סיבים) יאפשרו למערכת זמן פינוי.

שתיית קפאין גם היא ממריצה את המערכת העצבית. אם אנחנו מאוד אוהבים קפה או תה, ניקח אותם רחוק מהארוחה ומהשינה היות שהם יפגעו באיכות הספיגה ובאיכות השינה.

מים – 60% מהגוף שלנו הם מים. הם נמצאים בתוך כל התאים שלנו, בין התאים ובפלזמה. מים בכמות הרצויה הכרחית לתפקוד הגוף, לפינוי הפסולת. נקפיד לשתות מים נקיים ככל שנוכל.
כמות השתייה משתנה לפי אורח החיים שלנו. פעילות מאומצת חשיפה לחום (שמש) מגבירים את הזיעה, בה הגוף משתמש לוויסות הטמפרטורה. אכילה של פירות וירקות נקיים מוסיפה למשק המים הפנימי.
תחושת צמא בריאה אמורה לאמר לנו, האם אנחנו שותים מספיק. אצל רבים תחושה זאת משתבשת.

הפתרון: תצפית על צבע השתן יכולה לתת לנו אומדן מה מצבנו. לאחר מאמץ או שהייה בשמש, נקפיד לשתות יותר. בזמן הארוחה מומלץ שלא לשתות, כדי לא להפריע לעיכול.

אוויר איכותי – בחרו את מקום מגוריכם רחוק ממזהמים, ככל שתוכלו. כבישים סואנים (בהערת אגב, משמח שמהפכת הרכבים החשמליים מתקרבת. מה שיהפוך את הכבישים עם הזמן למזהמים פחות. נקווה שגם כלי התחבורה ההמוניים והמשאיות יהפכו לחשמליים עם הזמן). איזורי תעשייה במיוחד פטרוכימית וכימית פולטים חומרים שנעדיף שיהיו רחוקים מאיתנו.
גם חקלאות כימית, בה מרססים בכמויות גדולות פוגעות באיכות האוויר. חשוב לבדוק מה קורה סביבנו ולנהל תקשורת עם החקלאים שיפחיתו את הזיהום, או לכל הפחות יעדכנו מה שגרת הריסוסים, כדי שנוכל לסגור את פתחי הבית.

רוגע – החיים המודרניים יכולים להוביל לסטרס. איך נעשה? איך נשלם? איך נרצה (את הלקוחות, המנהלים ובכלל). המתח מפריע גם ברמה השכלית לתפקוד. ולעניינו הוא פוגם ביעילות המערכות השונות – עיכול, אנדוקרינית (הורמונים) וכפועל יוצא גם החיסון.

קחו לכם כמה רגעים של רוגע כל כמה שעות עשייה. לנשום טוב, להרגיע את התודעה. יוגה. מדיטציה, רכיבה על אופניים. מה שעושה לכם טוב.

שמש – לימדו אתנו כמה היא מסוכנת בהקשרי סרטן העור. נזכיר כי לקרינה ישירה חשיבות ביצור ויטמין די. שלבו בשגרת חייכם חשיפה מתונה. עם סיום החורף לתקופות קצרות, שניתן להאריך עם בניית השיזוף הטבעי. 2-3 פעמים בשבוע לפרק זמן קצר יעשו את העבודה.

במקום הפסקת עישון – הפסקת בהייה בשמש (עצמו את העיניים מול השמש, התמקדו בנשימה ובהרפיית המחשבה). אנרגית השמש מזינה את המוח דרך ארובות העיניים. חפשו ברשת Sungazing.

לסיכום

הקפדה על אורח חיים בריא ומאוזן מאפשר למערכות שלנו להיות במיטבן. מזון, אוויר ומים נקיים, שינה טובה ורגועה, חשיפה מתונה לשמש.
במקרים שמערכת החיסונית זקוקה לחיזוק, נשמח לרשום לכם מרשם אישי של צמחי מרפא לחיזוק המערכת החיסונית.
מקווים לעבור את התקופה הקשה הזו במהירות ובבריאות!
נשמח לעמוד לשירותכם, לכל שאלה ועצה 💜

הדברים נכתבו להעשרה ולמתן השראה. אני מאמין שכל אחד אחראי על בריאותו. ככל שנדע יותר וניקח אחראיות על עצמנו, נוכל להיות בריאות וחזקים יותר.

יעקב אגלמז – מייעץ לבריאות טבעית, בוגר מסלול צמחי מרפא, ארומתרפיה ומבוא לרפואה מערבית (מדיסין).

1 Comment

  1. ערן

    כתוב מעולה וחכם מאד. תודה

    Reply

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *